Herregud.forum: Hvem skapte Gud?
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Kristendommen
 Herregud.forum >Diskusjoner >Kristendommen
Meldingsikon Innlegg: Hvem skapte Gud? Svar Nytt Innlegg
Side  av 8 Neste >>
Forfatter Melding
Webmaster
Administrator
Administrator
Profilbilde

Medlem siden: 12.Mar.2003
Online Status: Frakoblet
Poster: 419
Sitat Webmaster Svarbullet Innlegg: Hvem skapte Gud?
    Publisert: 07.Jan.2007 kl. 12:55
Chuck Norris.
IP IP Logget
GudsOrd
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 05.Jan.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Saint Lucia
Poster: 0
Sitat GudsOrd Svarbullet Publisert: 07.Jan.2007 kl. 14:01
Menneskene ?
IP IP Logget
Webmaster
Administrator
Administrator
Profilbilde

Medlem siden: 12.Mar.2003
Poster: 419
Sitat Webmaster Svarbullet Publisert: 07.Jan.2007 kl. 17:09
Den generelle oppfatningen blant kristne er at guden deres alltid har vært. Den er ikke skapt av noen, den har eksistert i all evighet, og skal også eksistere i all fremtid. Det er ikke rart at et vesen som har levd så lenge finnner på et helvete hvor vi ikke-troende skal sprelle i evig tid. Noe underholdning må jo man ha.
IP IP Logget
cosimo
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat cosimo Svarbullet Publisert: 07.Jan.2007 kl. 17:29
Det er ikke mer mellom himmel og jord en det du tror...
IP IP Logget
Code
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Code Svarbullet Publisert: 09.Jan.2007 kl. 08:57
Publisert første gang av z

Publisert første gang av Webmaster

Den generelle oppfatningen blant kristne er at guden deres alltid har vært. Den er ikke skapt av noen, den har eksistert i all evighet, og skal også eksistere i all fremtid. ... .

hvis gud alltid har eksistert ser jeg ingen problemer med at verden alltid har eksistert og dermed ikke trenger noen skaper...

Her har du faktisk støtte i termodynamikkens lover som sier at masse/energi verken kan skapes eller ødelegges, bare anta forskjellige former. En skaper er unødvendig.
IP IP Logget
termolov
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat termolov Svarbullet Publisert: 10.Jan.2007 kl. 18:22
Jeg går ut ifra at du sikter til temodynamikkens 2. lov...Isåfall sier den at masse og energi ikke kan oppstå/forsvinne i LUKKET SYSTEM...Det er ikke gitt at universet er et lukket system. Faktisk består det av et system av systemer hvor ingen av dem er lukket..
IP IP Logget
Sadoflip
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 22.Jan.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Sitat Sadoflip Svarbullet Publisert: 22.Jan.2007 kl. 21:52
System av system av system?

Er det lov å bli en smule forvirret her?
IP IP Logget
Sadoflip
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 22.Jan.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Sitat Sadoflip Svarbullet Publisert: 23.Jan.2007 kl. 00:13
Idet nye testamentet i bibelen står det at Jomfru Maria fødte Jesus,Guds sønn. Tror du eller tror du ikke at Maria var jomfru da Jesus blefødt?

3 av 10 svarte at de trodde Maria var jomfru. 1200 ble spurt.

Dette spørsmålet var med i en undersøkelse utført av MMI og jeg jobbet der på det tidspunktet. Må si jeg ble litt mildere sjokka av resultatet. Hadde aldri trodd at så mange personer tror Maria var jomfru. Men men :)
IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 17.Feb.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Finland
Poster: 313
Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 17.Feb.2007 kl. 18:40
Publisert første gang av Sadoflip

Idet nye testamentet i bibelen står det at Jomfru Maria fødte Jesus,Guds sønn. Tror du eller tror du ikke at Maria var jomfru da Jesus blefødt?

3 av 10 svarte at de trodde Maria var jomfru. 1200 ble spurt.

Dette spørsmålet var med i en undersøkelse utført av MMI og jeg jobbet der på det tidspunktet. Må si jeg ble litt mildere sjokka av resultatet. Hadde aldri trodd at så mange personer tror Maria var jomfru. Men men :)

Det kommer vel helt an på hvordan man definerer begrepet "jomfru". Definerer vi det som ei jente/kvinne som ikke har hatt seksuell omgang med menn, kan hun hypotetisk sett ha blitt inseminert? Litt sånn som kyrne og grisene og sauene på kjøttfabrikkene?
conform consume obey
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 03.Nov.2004
Poster: 831
Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 17.Feb.2007 kl. 21:59
Angående Jomfru Maria så peker vel alt i mot at fortellingene om Maria og Jesu fødsel er oppdiktet.

Her er en som har sjekket det grundig

http://www.infidels.org/library/modern/richard_carrier/quirinius.html
IP IP Logget
miriam
Aktiv
Aktiv

Medlem siden: 07.Mar.2007
Sitat miriam Svarbullet Publisert: 07.Mar.2007 kl. 22:11
Det er ikke alt vi mennesker har godt av å vite. Det gjør oss frustrerte og forvirret av å gå rundt og fundere på ting vi aldri får svar på.
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 07.Mar.2007 kl. 22:54
Jeg er helt enig med deg, visse ting er det best at vi ikke vet noe om.

Redigert av Missing Link - 07.Mar.2007 kl. 22:54
IP IP Logget
miriam
Aktiv
Aktiv

Sitat miriam Svarbullet Publisert: 08.Mar.2007 kl. 10:20
Vi menneskene er skapt av en Gud, som vi skal ha stor respekt for. Han elsket oss så mye at han valgte å gi oss fri vilje. Han ville at vi skulle velge å elske han tilbake. Ikke bli tvunget, fordi han ville det. Ingen liker å bli elsket fordi vi har tvunget de til det. Å bli elsket fordi personen har valgt det selv, er en veldig god følelse!

Bibelen er en rettledning for menneskeheten. Som babyer, må foreldrene våre rettlede oss. Men når vi blir myndige og er i stand til å ta egene valg, så må vi fortsatt ha en som rettleder oss. Det er den Hellige Ånd, som er allestedsnærværende. Og bibelen, hvor det står svart på hvitt hvordan vi bør leve for å ikke skade hverandre. Adam og Eva førte arvesynden til verden, ved Satan sin overtalelse. Derfor er slanngen for noen kristne symbol på satan. Giften til noen slanger er svært dødelig, det er også Satans hånd!

Gud Har alltid vært til som en Ånd. Det er ingen levende menneske som har sett Guds herlighet, fordi Gud har bestemt det. Isteden har vi Jesus som gir oss et håndfast bevis på Gyddommeligheten. Også åndsdåpen er et tydelig bevis på at det finnes en større makt, enn vi er i stand til å fostå, fordi vi nekter å forstå det.
IP IP Logget
miriam
Aktiv
Aktiv

Sitat miriam Svarbullet Publisert: 08.Mar.2007 kl. 10:56
Greit. Jeg velger å ikke bruke mer energi på denne tråden. Er ikke ute etter å provosere dere.
IP IP Logget
miriam
Aktiv
Aktiv

Sitat miriam Svarbullet Publisert: 08.Mar.2007 kl. 12:23
Du spør om noe ikke et menneske på denne jorden kan gi deg et konkret svar på.
IP IP Logget
Quigley
Hyperaktiv
Hyperaktiv
Profilbilde

Medlem siden: 10.Jan.2007
Poster: 62
Sitat Quigley Svarbullet Publisert: 08.Mar.2007 kl. 22:05
    "Gud er et vesen som i utvortes henseende ligner oss. Vi er skapt i hans billede. Han er en mann, han har meget hår og især skjegg, han har nese og munn og tarmkanal, tror jeg da, og for alt hvad jeg vet om ham, har han vel også kjønnsorganer. Eller kanskje han ikke har det?
    I andre henseende adskiller han sig fra oss. Vi er nok også evige vesener, vi kan som bekjent aldri dø. Men Gud er til fra evighet.
    En vakker dag for omkring 6000 år siden skapte han himmelen og jorden. Han kunde godt ha gjort det før; men det vilde han ikke. Men for 6000 år siden vilde han det."

I skriften står det ganske klart at gud har vært til for evig tid, og at universet ikke har det. (ingen poeng for å tippe hvilken skrift, men her er en link... Fornøyelig lesning. http://www.fys.uio.no/~haralds/txta-landeplage.html)
IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 17.Feb.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Finland
Poster: 313
Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 08.Mar.2007 kl. 23:57
Publisert første gang av miriam

Vi menneskene er skapt av en Gud, som vi skal ha stor respekt for. Han elsket oss så mye at han valgte å gi oss fri vilje. Han ville at vi skulle velge å elske han tilbake. Ikke bli tvunget, fordi han ville det. Ingen liker å bli elsket fordi vi har tvunget de til det. Å bli elsket fordi personen har valgt det selv, er en veldig god følelse!

Her får du Gud til å høres ut som en umoden og egoistisk tenåring. Det er nemlig en pris som betales for den frie vilje. Av alle vesner som lider fordi mennesker kan velge å gjøre onde ting. En allmektig Gud vil ha makten til å stoppe oss alle fra å gjøre onde ting, stoppe oss fra å ville onde ting, ikke bare gjennom rådgivning men direkte. Men å stoppe menneskene fra å gjøre onde ting gjennom tvang ville frata oss den frie vilje. Hvorfor velger Gud å la oss ha fri vilje når det medfører så mye lidelse? Bare fordi Han vil ha tilfredstillelsen av å vite at noen elsker ham av fri vilje? Å sikre sin egen lykke for prisen av andres lidelse er ingen god handling. Vi har tre mulige svar på dette dilemmaet:
1. Gud eksisterer ikke
2. Gud er ond
3. Gud har en annen hensikt med menneskenes frie vilje enn bare at vi skal velge å elske Ham.
Hvilket svar tror du er det rette? 3? I så tilfelle reiser det et nytt spørsmål: Hva er hensikten med menneskenes frie vilje?

Bibelen er en rettledning for menneskeheten. Som babyer, må foreldrene våre rettlede oss. Men når vi blir myndige og er i stand til å ta egene valg, så må vi fortsatt ha en som rettleder oss. Det er den Hellige Ånd, som er allestedsnærværende. Og bibelen, hvor det står svart på hvitt hvordan vi bør leve for å ikke skade hverandre. Adam og Eva førte arvesynden til verden, ved Satan sin overtalelse. Derfor er slanngen for noen kristne symbol på satan. Giften til noen slanger er svært dødelig, det er også Satans hånd!

En mulig tolkning av syndefallet er at det var da menneskene fikk eller utøvde fri vilje for første gang. Dette kan muligens forklare hvorfor Gud ikke hindret Satan selv om Han som allmektig må ha hatt mulighet til det. Eller var det Satans frie vilje Han var mest opptatt av? Jeg kan komme tilbake til dette senere hvis du vil.

Gud Har alltid vært til som en Ånd. Det er ingen levende menneske som har sett Guds herlighet, fordi Gud har bestemt det. Isteden har vi Jesus som gir oss et håndfast bevis på Gyddommeligheten. Også åndsdåpen er et tydelig bevis på at det finnes en større makt, enn vi er i stand til å fostå, fordi vi nekter å forstå det.

Igjen, den frie vilje. Å tro eller ikke tro er et valg. Og best av alt: Det finnes ikke vitenskapelig bevis på at Gud ikke eksisterer. En essensiell del av Vitenskapen er aksepten at det er mye vi ikke vet (enda). Det lille "enda" er forøvrig hovedgrunnen til at jeg foretrekker å sysle med vitenskap fremfor religioner. Å oppnå absolutt kunnskap er neppe mulig, men du verden hvor moro det er å strekke seg etter det!
Nuvel, tilbake til saken: Siden Guds eksistens rett og slett hører inn under kategorien "Ting vi hverken kan bevise eller motbevise" går det fint an å tro på Gud selv om man er vitenskapsmann. Riktignok følger det med noen begrensninger som at du ikke kan ta absolutt alt som står i bibelen bokstavelig, men det går an. På den annen side hører Julenissen til i samme kategori som Gud, men det er vel bare fint. Av og til forsøker jeg å tro på Julenissen, for han virker så koslig. Jeg har hittil aldri greid å overbevise meg selv om at Julenissen eksisterer, så hvis det er noen som har greid det vil jeg gjerne høre hvordan. Hva sier det det forøvrig om den frie vilje at jeg vil tro på julenissen men ikke kan?

Tilslutt miriam: Jeg tror ikke noen her blir provosert av det du skriver. Tvert imot vil jeg tippe at de fleste brukerne av dette forumet egentlig er veldig glade for å ha deg her.
conform consume obey
IP IP Logget
Marie
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 04.Feb.2007
Poster: 45
Sitat Marie Svarbullet Publisert: 22.Mar.2007 kl. 22:10

Publisert første gang av Webmaster

Den generelle oppfatningen blant kristne er at guden deres alltid har vært. Den er ikke skapt av noen, den har eksistert i all evighet, og skal også eksistere i all fremtid. Det er ikke rart at et vesen som har levd så lenge finnner på et helvete hvor vi ikke-troende skal sprelle i evig tid. Noe underholdning må jo man ha.

hvis gud alltid har eksistert ser jeg ingen problemer med at verden alltid har eksistert og dermed ikke trenger noen skaper
og om gud har alltid eksistert så lurer jeg på hvorfor han skapte verden for 6000 år siden og ikke mye tidligere

Det med seks tusen år siden er det kune en veldig veldig liten del av kristendommen som religion som tror på. De heter evolusjonister. Dessuten:

Gud har alltid eksistert, men det har ikke jorda. Universet er jeg usikker på.
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 22.Mar.2007 kl. 22:13
Publisert første gang av Marie

Det med seks tusen år siden er det kune en veldig veldig liten del av kristendommen som religion som tror på. De heter evolusjonister. Dessuten:

Gud har alltid eksistert, men det har ikke jorda. Universet er jeg usikker på.
Hva tror du på da egentlig? Hvem kommer til himmelen, hvem skal til helvete. Hva skjedde på korset egentlig.

Ett kort resyme på ett avsnitt eller to skulle holde for meg, hva er forskjellen på deg som kristen og oss andre?

PS! Evolusjonister?!

Redigert av Missing Link - 22.Mar.2007 kl. 22:15
IP IP Logget
Marie
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Marie Svarbullet Publisert: 24.Mar.2007 kl. 08:52
Hva jeg tror på? Det som står i bibelen. Kort oppsummert? Trosbekjennelsen:

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre,
som ble unnfanget ved
Den Hellige Ånd,
født av jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus,
korsfestet, død og begravet,
fór ned til dødsriket,
stod opp fra de døde tredje dag,
fór opp til himmelen,
sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,
skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.
Jeg tror på Den Hellige Ånd,
en hellig, allmenn kirke,
de helliges samfunn,
syndenes forlatelse,
legemets oppstandelse
og det evige liv.
Amen.

Redigert av Marie - 24.Mar.2007 kl. 08:55
IP IP Logget
David Icke
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 14.Mar.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Japan
Poster: 309
Sitat David Icke Svarbullet Publisert: 24.Mar.2007 kl. 10:04
Hvorfor tror du det? Har du noen gode grunner (som f. eks. bevis for at det er sant)?
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 24.Mar.2007 kl. 12:01
Publisert første gang av Marie

Hva jeg tror på? Det som står i bibelen. Kort oppsummert? Trosbekjennelsen:

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre,
som ble unnfanget ved
Den Hellige Ånd,
født av jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus,
korsfestet, død og begravet,
fór ned til dødsriket,
stod opp fra de døde tredje dag,
fór opp til himmelen,
sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,
skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.
Jeg tror på Den Hellige Ånd,
en hellig, allmenn kirke,
de helliges samfunn,
syndenes forlatelse,
legemets oppstandelse
og det evige liv.
Amen.

Jeg ser du har store kunnskaper om troen din og en gang trodde jeg også sånn som deg. Denne troen holdt jeg fast ved helt til en gang da en jeg kjenner fortalte meg at det stod i bibelen ett sted om at Jesus endte opp i en slags brytekamp med tannfeen(tror jeg det var). Da, ja DA var det nok for meg, det ble for dumt og jeg klarte bare ikke lenger å tro på det som står i den hellige skriften.
IP IP Logget
Marie
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Marie Svarbullet Publisert: 24.Mar.2007 kl. 13:10
Publisert første gang av David Icke

Hvorfor tror du det? Har du noen gode grunner (som f. eks. bevis for at det er sant)?

Det er to hovedgrupper med grunner til at jeg tror. Den ene er mine personige opplevelser o.l., som sannsynligvis ikke er så interessante for dere. Den andre er at de er det livvsynet jeg finner mest sannsynlig. Nummer to er jo bare et tillegg til nummer en, men ingen skal kunne si at jeg ikke har vurdert alternativene.

Du tror dette, men du vet ikke om det er sant.
Og med tanke på at det du tror på er ekstremt usannsynlig, går imot all fornuft og kunnskaper kan jeg ikke si at jeg synes at din tro er noe av særlig verdi.

Og jeg tror din synsing har svært liten verdi... deadlock.

Publisert første gang av Missing Link

Jeg ser du har store kunnskaper om troen din og en gang trodde jeg også sånn som deg. Denne troen holdt jeg fast ved helt til en gang da en jeg kjenner fortalte meg at det stod i bibelen ett sted om at Jesus endte opp i en slags brytekamp med tannfeen(tror jeg det var). Da, ja DA var det nok for meg, det ble for dumt og jeg klarte bare ikke lenger å tro på det som står i den hellige skriften.

Eeeh... Da er tror jeg denne vennen din tulla *litt* med deg... Bibelsted, takk. jeg kunne jo også gå og si til deg: Ateister tror på tanfeen. Ville du byttet religion/livssyn da?
IP IP Logget
Marie
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Marie Svarbullet Publisert: 24.Mar.2007 kl. 13:11
Publisert første gang av David Icke

Det er to hovedgrupper med grunner til at jeg tror. Den ene er mine personige opplevelser o.l., som sannsynligvis ikke er så interessante for dere. Den andre er at de er det livvsynet jeg finner mest sannsynlig. Nummer to er jo bare et tillegg til nummer en, men ingen skal kunne si at jeg ikke har vurdert alternativene.

Du tror dette, men du vet ikke om det er sant.
Og med tanke på at det du tror på er ekstremt usannsynlig, går imot all fornuft og kunnskaper kan jeg ikke si at jeg synes at din tro er noe av særlig verdi.

Og jeg tror din synsing har svært liten verdi... deadlock.

Publisert første gang av Missing Link

Eeeh... Da er tror jeg denne vennen din tulla *litt* med deg... Bibelsted, takk. jeg kunne jo også gå og si til deg: Ateister tror på tanfeen. Ville du byttet religion/livssyn da? For å si det sånn: What were you smoking then, and where can I buy some of that?

Redigert av Marie - 24.Mar.2007 kl. 13:12
IP IP Logget
David Icke
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 14.Mar.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Japan
Poster: 309
Sitat David Icke Svarbullet Publisert: 24.Mar.2007 kl. 14:06
Hvorfor finner du det "sannsynlig"?

Og nei, ens personlige opplevelser er selvsagt ingen grunn for andre til å ta dine meninger seriøst.

IP IP Logget
Side  av 8 Neste >>
Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum
Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum