Herregud.forum: Bibelen har INGEN motsetninger
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Kristendommen
 Herregud.forum >Diskusjoner >Kristendommen
Meldingsikon Innlegg: Bibelen har INGEN motsetninger Svar Nytt Innlegg
Side  av 3 Neste >>
Forfatter Melding
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 07.Apr.2008
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Online Status: Frakoblet
Poster: 0
Sitat Superunknown Svarbullet Innlegg: Bibelen har INGEN motsetninger
    Publisert: 07.Apr.2008 kl. 20:46
Hehe, dette blir artig:)

Mange mennesker sier at Bibelen er full av motsetninger, jeg mener at den ikke har NOEN.

Try me
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 03.Nov.2004
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 831
Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 07.Apr.2008 kl. 23:54
Det hadde gitt meg en guddommelig fred i sjelen om jeg bare kunne fått vite hvem som drepte Saul.

Hitler burned people like Anne Frank for being Jewish. For that, we call him evil.

God burns Anne Frank for being Jewish, forever. For that, theists call him "good"
IP IP Logget
StoreHviteFar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 02.Mar.2008
Poster: 250
Sitat StoreHviteFar Svarbullet Publisert: 08.Apr.2008 kl. 00:11
Bibelen inneholder ingen feil eller motsetninger!
Det er bare noen uheldige oversettinger og tolkinger som har ført til at enkelte vantro hunder OPPFATTER små detaljer som selvmotsiende.
En annen menighet av sterkt troende har lagt ned et stort arbeid i denne saken, og det er med glede jeg gir dere den linken:
http://www.watchtower.org/n/t13/article_01.htm

Vi henleder også oppmerksomheten på bildet som illustrerer den artikkelen. En pertentlig ung mann med vannkjemmet hår og helt kvisefri som sitter i dress, skjorte og slips og leser i sin Bibel. Han sover nok med hemdene over dyna den gutten ja!

Pris Herren!

Redigert av StoreHviteFar - 08.Apr.2008 kl. 00:17
... for i skal tenke og tale vel om ham og ta alt i beste mening!
IP IP Logget
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Superunknown Svarbullet Publisert: 08.Apr.2008 kl. 02:57
Det er noen ting i Bibelen som synes å virke som motsetninger, men hvis du går nøyere inn i det finner du ut at det ikke er det. Mangel på forståelse og mangel på kunnskap om hvordan vi skal lese den.

Jeg er en travel kar, men skal prøve å få forklart alle de tilsynelatende motsetningene som dere kommer med så godt jeg kan. Forresten.. Kan dere skrive ned hvor de står også? :) Fred

Redigert av Superunknown - 08.Apr.2008 kl. 02:58
IP IP Logget
Webmaster
Administrator
Administrator
Profilbilde

Medlem siden: 12.Mar.2003
Poster: 419
Sitat Webmaster Svarbullet Publisert: 08.Apr.2008 kl. 08:43
En av mine favoritter - og den mest åpenbare feilen i Beebelen er de to forskjellige historiene om hva som skjer etter at Jesus blir født. I følge Matteus rømmer de til Egypt. Lukas nevner ikke denne flukten, men forteller bare at de etter fødselen dro tilbake til Nasaret, noe som også er den mest sannsynlige varianten av disse historiene, siden Herodes som de flyktet fra i Matteus sin variant, døde 4 år før Jesus angivelig ble født.

Og i tillegg så er deler av Bibelen en klar motsetning til alt som er godt og fornuftig. Kan nevne den gamle mannen som er ute og sanker ved i ørkenen på en lørdag, når han blir tatt på fersken av israelittene som er ute på sin 40 år lange vandring. Han blir steinet etter ordre fra Moses.
Vi har de 42 barna som blir revet i hjel av to bjørner på guds befaling, bare fordi de ropte "Kom deg vekk din fleinskalle" til en av Herrens profeter.
Og vi har påbudet om at man ikke skal spise kjøttet til selvdøde dyr, men heller selge det til utlendinger eller la innflytterne i byen spise det.

Bibelen er full av massemord, tortur og lemlesting av folk som ikke er Herrens utvalgte. Med andre ord knallbra fiksjon, som man ikke skal ta for alvorlig, men heller forholde seg til som annen fantasy-litteratur.

Redigert av Webmaster - 08.Apr.2008 kl. 08:51
"Jomfruhinna må ikkje rørast, då blir det baluba." - Strannix
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 09.Apr.2008 kl. 12:43
Publisert første gang av Superunknown

Forresten.. Kan dere skrive ned hvor de står også? :) Fred

Og jeg som trodde du kjente skriften...

Saul finner du nevnt i Samuelsbøkene og i hvert fall i den først krøniken, kanskje andre steder også. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvordan Saul døde og det burde jo vært den enkleste sak i verden å finne ut.

På forhånd takk!
Hitler burned people like Anne Frank for being Jewish. For that, we call him evil.

God burns Anne Frank for being Jewish, forever. For that, theists call him "good"
IP IP Logget
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Superunknown Svarbullet Publisert: 10.Apr.2008 kl. 00:34
e

Redigert av Superunknown - 10.Apr.2008 kl. 00:37
IP IP Logget
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Superunknown Svarbullet Publisert: 10.Apr.2008 kl. 00:36
Publisert første gang av z

Esra 2:15 av Adin-ætten 454,

vs.

Nehemja 7:20 av Adin-ætten 655,

Bibelen ble skrevet over en periode på 1500 år, og den dekker over 4000 år av historien. Det er derfor viktig å forstå sammenhengen. Når for eksempel Esra 2,6. 8.12.15.19.28 gir andre tall for de som vendte tilbake fra det babylonske fangenskapet enn Neh 7,11.13.17.20.22.32, så har det en ganske enkel forklaring. Esra talte opp dem som hadde til hensikt å reise fra sine hjem i Babylon tilbake til Juda, Nehemja talte noen år senere dem som faktisk kom fram til Juda. I mellomtiden (5-10 år) kan mange ha ombestemt seg eller til og med avgått ved døden.
IP IP Logget
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Superunknown Svarbullet Publisert: 10.Apr.2008 kl. 00:37

Evangeliet etter Johannes 13:36 Simon Peter sier til ham: «Herre, hvor går du hen?» Jesus svarte: «Dit jeg går, kan du ikke følge meg nå. Senere skal du følge meg.»

vs.

Evangeliet etter Johannes 16:5 Nå går jeg til ham som har sendt meg, men ingen av dere spør: 'Hvor går du?'

Dette kan ikke sees på som en direkte motsetning fordi det er snakk om forskjellige situasjoner.

Man kan ikke bare skumme over Bibelen, og trekke ut noen vers som ser tilsynelatende ut som motsetninger. Man må lese hele sammenhengen.

Feks: Ole skriver i et brev: "Tom er ikke min sønn." Men en annen gang skriver han: "Tom er min sønn." Er dette en selvmotsigelse? Ikke når du kjenner sammenhengen og vet at Tom på et tidspunkt ble adoptert av Ole.

IP IP Logget
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Superunknown Svarbullet Publisert: 10.Apr.2008 kl. 00:39
Publisert første gang av Missing Link

Publisert første gang av Superunknown

Forresten.. Kan dere skrive ned hvor de står også? :) Fred

Og jeg som trodde du kjente skriften...

Saul finner du nevnt i Samuelsbøkene og i hvert fall i den først krøniken, kanskje andre steder også. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvordan Saul døde og det burde jo vært den enkleste sak i verden å finne ut.

På forhånd takk!

Ok, kan skjønne din interesse for hvem Saul ble drept av, men er dette ontopic for å bruke et "forumaktig" ord..?
IP IP Logget
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Superunknown Svarbullet Publisert: 10.Apr.2008 kl. 00:42
Publisert første gang av StoreHviteFar

Bibelen inneholder ingen feil eller motsetninger!
Det er bare noen uheldige oversettinger og tolkinger som har ført til at enkelte vantro hunder OPPFATTER små detaljer som selvmotsiende.
En annen menighet av sterkt troende har lagt ned et stort arbeid i denne saken, og det er med glede jeg gir dere den linken:
http://www.watchtower.org/n/t13/article_01.htm

Vi henleder også oppmerksomheten på bildet som illustrerer den artikkelen. En pertentlig ung mann med vannkjemmet hår og helt kvisefri som sitter i dress, skjorte og slips og leser i sin Bibel. Han sover nok med hemdene over dyna den gutten ja!

Pris Herren!

Vil foreslå å ikke gå frem med en slik arroganse ved bruken av ord som "hunder" osv for de som er tvilere, dette bygger bare oppunder deres skepsis til kristenheten.. :) Vi er kalt til forsoningens tjeneste vettu.. Fred
IP IP Logget
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Superunknown Svarbullet Publisert: 10.Apr.2008 kl. 01:01
Publisert første gang av Webmaster

En av mine favoritter - og den mest åpenbare feilen i Beebelen er de to forskjellige historiene om hva som skjer etter at Jesus blir født. I følge Matteus rømmer de til Egypt. Lukas nevner ikke denne flukten, men forteller bare at de etter fødselen dro tilbake til Nasaret, noe som også er den mest sannsynlige varianten av disse historiene, siden Herodes som de flyktet fra i Matteus sin variant, døde 4 år før Jesus angivelig ble født.

Og i tillegg så er deler av Bibelen en klar motsetning til alt som er godt og fornuftig. Kan nevne den gamle mannen som er ute og sanker ved i ørkenen på en lørdag, når han blir tatt på fersken av israelittene som er ute på sin 40 år lange vandring. Han blir steinet etter ordre fra Moses.
Vi har de 42 barna som blir revet i hjel av to bjørner på guds befaling, bare fordi de ropte "Kom deg vekk din fleinskalle" til en av Herrens profeter.
Og vi har påbudet om at man ikke skal spise kjøttet til selvdøde dyr, men heller selge det til utlendinger eller la innflytterne i byen spise det.

Bibelen er full av massemord, tortur og lemlesting av folk som ikke er Herrens utvalgte. Med andre ord knallbra fiksjon, som man ikke skal ta for alvorlig, men heller forholde seg til som annen fantasy-litteratur.

Kunne du gitt meg bibelstedene for disse ovenfor? Slik at jeg slipper å lete så lenge? Takk.

Det er mange hensyn å ta når vi leser fra GT, blant annet det at Guds folk(Jødene/paktsfolket) ikke alltid helt er helt på linje med Guds faktiske ønsker om hva de skal gjøre. Fariseerne på Jesu tid var slike "Bokstavtroende" som fulgte "bokstaven/Loven" til punkt å prikke, de ofret og rørte ikke borti døende/døde folk for da kunne de bli urene. Men Jesus forteller dem at de manglet noe, som gjorde at dette var en levende tro, nemlig barmhjertighet og kjærlighet for det er jo det som oppfyller loven som Johannes snakker om. =)

OG SOM JESUS FORTELLER DEM HER:
Joh 12:1-8 På den tiden tok Jesus veien langs kornåkrene på sabbaten. Disiplene hans var sultne og ga seg til å plukke aks og spise. 2 Fariseerne så det og sa til ham: «Se der! Disiplene dine gjør noe som det ikke er tillatt å gjøre på sabbaten!» 3 Men han svarte: «Har dere ikke lest hva David gjorde, da både han og mennene hans ble sultne? 4 Han gikk inn i Guds hus, og de spiste skuebrødene, som verken han eller mennene hans hadde lov til å spise, men bare prestene.spiste skuebrødene 5 Eller har dere ikke lest i loven at prestene hver sabbat bryter sabbaten i tempelet og likevel er uten skyld? 6 Men jeg sier dere: Her er det som er større enn tempelet. 7 Hadde dere skjønt hva dette ordet betyr: ' Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer', da hadde dere ikke dømt dem som er uten skyld.

IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 03.Mai.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Lao People's Dem. Rep.
Poster: 462
Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 10.Apr.2008 kl. 19:36
Finner ikke versene nå, men det nevnes noe om hårlengde:
Korinterne - Det er en synd å ha langt hår
Jesus(et eller annet evangelie) - La ditt hår vokse, som i en fransk jentes armhule.
IP IP Logget
messo
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Poster: 37
Sitat messo Svarbullet Publisert: 10.Apr.2008 kl. 23:32
Du tenker sikkert på 1. Kor 11:14-16 ... Sånn ca. Paulus forklarer sitt syn på kjønn og hårlengde. IKKE kjønnshårlengde, for de som umiddelbart tenkte det.

Men dette er ikke guds bud, eller en regel som paulus pålegger menighetene. Det er rett og slett hans jødiske kulturarv som kicker inn! Det var sunn fornuft for han at gutta ikke skulle spare opp meterlangt hår, eller at damene skulle skalle seg. Slik er jo kulturen vår fortsatt den dag idag. Vi klipte håret av tyskertøsene, for å merke med skam. Og gutter med meterlangt hår idag er enten metalfreaks, eller ... bare sære :)

Beklager generaliseringen.

Om du leser vers 16 også, så ser du at paulus ta forbehold mot at det han sier er guds bud, eller en ny regel. Og han sier også at om folk begyner å krangle over dette emnet, så må de ikke bruke religiøse argumenter for å underbygge sitt syn.
IP IP Logget
Hume's Razor
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 27.Mar.2008
Sitat Hume's Razor Svarbullet Publisert: 11.Apr.2008 kl. 09:07
Jeg har samlet noen hundre eksempler på inkonsistens i bibelen på min hjemmeside. Som jeg skriver i innledningen:
Publisert første gang av Hume's Razor (Sam)

Selvmotsigelsene blir ofte rasjonalisert ved hjelp av ad hoc-hypoteser eller de mest torturerte omtolkninger av ordenes betydning. Som regel er slike omtolkninger så fantastisk søkte, at Gud måtte vært en idiot for å uttrykke seg så klønete dersom det virkelig var noe slikt han mente å formidle.

Hvis man tar seg store nok friheter, er det selvsagt mulig å bortforklare de fleste selvmotsigelsene i Bibelen, men da kan man like gjerne konkludere med at selvmotsigelser ikke eksisterer. Hvis ikke Bibelen er inkonsistent, er ingenting det.

Redigert av Hume's Razor - 11.Apr.2008 kl. 09:11
Religion er overbevisningen om at keiseren likevel hadde klær på seg.
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 11.Apr.2008 kl. 12:17
Jeg finner det mildt sagt forunderlig at du lurer på om Sauls død er On-topic, hans liv og lære er ikke blant de ukjente i bibelen for å si det sånn.

Hvis du ser Hume's Razors side så du at han har også nevnt Sauls død. Han har til og med glemt en siste mulighet for hvordan han døde :-) Og hvordan kan en amelkit ha drept Saul hvis Saul allerede hadde utryddet amalekitene? Og hvordan kan Saul ha gjort selvmord hvis hvis en amelkit drepte han?

IP IP Logget
messo
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat messo Svarbullet Publisert: 11.Apr.2008 kl. 18:21
Mange kristne ser på bibelen som èn bok. Det de ofte glemmer / overser er at bibelen er en samling bøker, som er skrevet i forskjellige tidsepoker og kulturer. Det er man nødt til å ta hensyn til. Samtidig har alle bøkene i bibelen en rød tråd; korset / jesus. Fra første mosebok til joh åp. kan vi lese profetier og / eller "skyggebilder" som peker på jesus. Bare det i seg selv er et sterkt argument for at bibelen er mer enn eventyr og oppspinn.

Det ER flere bøker i bibelen som forklarer / kommenterer andre bøker i bibelen. Paulus og de andre apostlene legger til stadighet ut om hva skriftene (GT) og profetene babler om. Ganske spesielt om du leser det isammenheng. Når man leser bibelen med kristosentriske briller, så vil man se sammenheng der man før så motsettning.

Blablabla... Men det er faktisk ganske intressant :)

Redigert av messo - 11.Apr.2008 kl. 18:28
IP IP Logget
messo
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat messo Svarbullet Publisert: 11.Apr.2008 kl. 20:25
Gjett om! Er dessverre hektisk på jobb i dag så kan ikke svare nå. Men vær klar over at du nettop slang på en tier i en himmelsk karusell av bibelvers og det som værre er :)
IP IP Logget
Hume's Razor
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 27.Mar.2008
Sitat Hume's Razor Svarbullet Publisert: 12.Apr.2008 kl. 01:36
Publisert første gang av messo

Fra første mosebok til joh åp. kan vi lese profetier og / eller "skyggebilder" som peker på jesus. Bare det i seg selv er et sterkt argument for at bibelen er mer enn eventyr og oppspinn.

Det ER flere bøker i bibelen som forklarer / kommenterer andre bøker i bibelen. Paulus og de andre apostlene legger til stadighet ut om hva skriftene (GT) og profetene babler om. Ganske spesielt om du leser det isammenheng. Når man leser bibelen med kristosentriske briller, så vil man se sammenheng der man før så motsettning.

Altså må man tro fra før for at det i det hele tatt skal bli noen sammenheng, og dermed er sirkelen sluttet. De fleste eksempler på angivelig oppfylte profetier i Bibelen havner i samme kategori som Nostradamus, og har ingen forbindelse til senere hendelser utover det andre tolker inn i dem i ettertid.

Når det gjelder de angivelige profetiene om Jesus i det Gamle Testamentet, er det riktig nok utvilsomt snakk om mer enn tilfeldige assosiasjoner selv om forklaringen ikke er det de kristne tror: Likhetene mellom historien om Jesus, slik den fremgår av evangeliene, og profetier fra GT skyldes ikke at profetiene var forutsigelser om Jesus, men at historien om Jesus bygger på profetiene. Dette betyr ikke at Jesus ikke var noen historisk person, men at fortatterne av evangeliene kjente til ”profetiene”, og diktet ”oppfyllelsen” inn i sine respektive evangelier for å underbygge forestillingen om at Jesus var Messias. For eksempel plasserer både Matteus og Lukas Jesu fødsel i Betlehem for å "oppfylle" Messias-profetien i Mika 5:1, men Matteus plasserer fødselen i Herodes levetid, mens Lukas plasserer den på samme tid som folketellingen i år 6 - eller 10 år etter Herodes død! Som regel trenger man bare å lese de aktuelle versene fra GT i sin kontekst for å se at forfatterne skrev om urelaterte hendelser i sin egen samtid.

Redigert av Hume's Razor - 12.Apr.2008 kl. 01:38
Religion er overbevisningen om at keiseren likevel hadde klær på seg.
IP IP Logget
messo
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat messo Svarbullet Publisert: 12.Apr.2008 kl. 02:18
Publisert første gang av Hume's Razor

Som regel trenger man bare å lese de aktuelle versene fra GT i sin kontekst for å se at forfatterne skrev om urelaterte hendelser i sin egen samtid.

Er fullstendig enig i at man må lese teksten i sin riktige kontekst. Men GT består av flere profetier som utelukkende snakker om fremtid, og ikke nåtid. Så er det klart at det finnes en drøss av paraleller i GT som hadde en konkret betydning der og da, men som senere blir trukket frem som skyggebilder på Jesus.

Men skal ikke begi meg ut på noen lang leksjon her nå ... klokken er alt for mye, og i morgen er det nok en lang arbeidsdag. Blir nok ikke noe skikkelig svar til dere fra meg før til uken, dessverre.
IP IP Logget
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Superunknown Svarbullet Publisert: 14.Apr.2008 kl. 15:55

Svarer på denne først.

De fire evangeliene er skrevet av fire forskjellige personer, inspirert av Gud, sett/hørt på deres måte, og skrevet det med deres egne personlige preg og tatt med de tingene de mente var viktig.

Dette kan jo lett se ut som en motsetning, at Matteus nevner flukten til Egypt, mens Lukas bare skriver at de stakk til Nasaret etterpå. En tilsynelatende motsetning. Slik jeg leser det er dette ingen motsetning, Matteus har bare tatt med de detaljene han syns var greie å få med seg, mens Lukas droppet å skrive om flukten. Han nevnte bare at de stakk til Nasaret etter fødselen uten å skrive det imellom. Dette er ingen motsetning, de bare utfyller hverandre.

Og angående det med at Herodes døde 4 år f.kr så kan dette stemme, men det sies også at Jesus var født et sted mellom 2-7 år f.kr. Dette stemmer jo også bra med evangeliene ettersom det skrives om at Herodes prøvde å drepe denne frelseren.

Redigert av Superunknown - 15.Apr.2008 kl. 01:55
IP IP Logget
Superunknown
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Superunknown Svarbullet Publisert: 14.Apr.2008 kl. 16:08
Publisert første gang av Hume's Razor

Publisert første gang av messo

Fra første mosebok til joh åp. kan vi lese profetier og / eller "skyggebilder" som peker på jesus. Bare det i seg selv er et sterkt argument for at bibelen er mer enn eventyr og oppspinn.

Altså må man tro fra før for at det i det hele tatt skal bli noen sammenheng, og dermed er sirkelen sluttet. De fleste eksempler på angivelig oppfylte profetier i Bibelen havner i samme kategori som Nostradamus, og har ingen forbindelse til senere hendelser utover det andre tolker inn i dem i ettertid.

Når det gjelder de angivelige profetiene om Jesus i det Gamle Testamentet, er det riktig nok utvilsomt snakk om mer enn tilfeldige assosiasjoner selv om forklaringen ikke er det de kristne tror: Likhetene mellom historien om Jesus, slik den fremgår av evangeliene, og profetier fra GT skyldes ikke at profetiene var forutsigelser om Jesus, men at historien om Jesus bygger på profetiene. Dette betyr ikke at Jesus ikke var noen historisk person, men at fortatterne av evangeliene kjente til ”profetiene”, og diktet ”oppfyllelsen” inn i sine respektive evangelier for å underbygge forestillingen om at Jesus var Messias.

Vi vet at Jesus var en historisk person på lik måte som Sokrates, Julius Cæsar og Herodes, ikke sant? Isåfall så har jeg en profeti fra GT som beviser nøyaktig når Jesus Kristus skulle tre fram i denne verden, uten at skribentene av NT kunne bare "diktet" opp dette ettersom vi vet at Jesus er en historisk person. Sjekk ut : Dan 9:24-27 i sammenheng med når ordet om at tempelet skulle bygges opp igjen skulle gå ut i det tjuende året Artaxerxes var konge(Neh 2:1-9). Da er det viktig å regne om fra jødenes til vår tidsregning for å få regnestykket til å bli i ca. år 30 når Jesus stod frem da Han fikk Den Hellige Ånd.
IP IP Logget
StoreHviteFar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 02.Mar.2008
Poster: 250
Sitat StoreHviteFar Svarbullet Publisert: 14.Apr.2008 kl. 16:34
Istedet for å henge oss opp i lange diskusjoner om disse gamle skriftene kan vi likegodt skjære gjennom og si:
Hvis Gud, allmektig som hun er, hadde det minste ønske om å kommunisere med oss og "frelse" oss ville hun ha kommunisert sin vilje direkte til oss uten å gå omveien om språk, skrift, tolking, presteskap, kirker og alt fjas. Hun ville ikke latt vår frelse bero på tro og tolking av en skriftsamling.
Eventuelle motsetninger i disse gamle eventyrfortellingene beviser ingenting og er like spennende som å spekulere i hodeplagget til Espen Askeladd.
Bare innse det; Vi er ikke skapt i Guds bilde, men har skapt oss en gud i vårt bilde og tillagt henne masse menneskelige egenskaper - hat, kjærlighet, sinne, skuffelse og glede. Dette gjelder også de andre religionene.
Den som har skapt det hele har intet behov for å bli trodd på like lite som du har behov for at maurene i tua skal tro på deg.
Om det finnes en allmektig skapermakt, så har vi like liten mulighet til å forstå henne som mauren i tua forstår og kan forklare den tekniske oppbygging og bruk av mobiltelefoner.

Redigert av StoreHviteFar - 14.Apr.2008 kl. 16:34
... for i skal tenke og tale vel om ham og ta alt i beste mening!
IP IP Logget
messo
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat messo Svarbullet Publisert: 14.Apr.2008 kl. 18:28

beklager, men du tar feil her. hvem er det som har fortalt deg denne løgnen?

At Jesus har eksistert hersker det liten tvil om rent historisk. Alle annerkjente historikere (ateister som kristne) kan bekrefte at han, på lik linje med andre historiske personer fra den tiden, har eksistert. Det finnes også eksterne skrifter som forteller om han og det han gjorde.

Poenget er vell heller om vi kan tro på det Bibelen sier om han. Er det bare overdrivelser skrevet av oppfinsome, hasjrøykende tullinger?

Om man avfeier Jesu' eksistens så lett som du gjør "z", så sier det en del om dine kunskaper og holdninger til historien generelt.

Er det en generell oppfatning her på forumet, at Jesus som person bare er eventyr?

Redigert av messo - 14.Apr.2008 kl. 18:29
IP IP Logget
messo
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat messo Svarbullet Publisert: 15.Apr.2008 kl. 01:29
Hvis jeg sier "majoriteten av alle historikere" istedenfor?

Poenget er at det er få som fornekter Jesus som en historisk person pga alle de historiske kildene og beskrivelsene som eksisterer. Ta gjerne en titt på denne wikipedia artikkelen (http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus) som tar for seg emne. Utganspunktet for artikkelen er ikke Bibelen, men andre historiske kilder. Det er også brukt vanlige kriterier som brukes om annen historie for å komme frem til de konklusjonene som nevnes.

Poenget mitt er at man må kunne skille på "våset" man finner i Bibelen, og de historiske kildene som er en del av vår arv. Så hvis vi ser HELT VEKK I FRA BIBELEN, så kan vi fortsatt snakke om Jesus fra nasaret utifra et historisk perspektiv.

Beklager min unyanserte uttalelse om at "alle" historikere annerkjenner dette. Var ikke meningen å bruke det som et "hersketriks", men er ikke alltid lett å formulere seg balansert når man pjåter ned raske tanker på tastaturet.
IP IP Logget
Side  av 3 Neste >>
Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum
Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum