Herregud.forum: Hva må til for å avskaffe statskirken?
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Aktuelt
 Herregud.forum >Diskusjoner >Aktuelt
Meldingsikon Innlegg: Hva må til for å avskaffe statskirken? Svar Nytt Innlegg
Forfatter Melding
the27thvoice
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 17.Apr.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Online Status: Frakoblet
Poster: 136
Sitat the27thvoice Svarbullet Innlegg: Hva må til for å avskaffe statskirken?
    Publisert: 06.Feb.2008 kl. 00:07
Kristendommen er Norges nasjonale religion, sånn har det vært siden landet ble kristnet med sverd.

Jeg har egentlig ikke et stort problem med det, vi er i verste fall en veldig liberal gjeng kristne og flerparten ser ut til å tro kristendommen handler om en snill onkel Jesus som elsker alle barna. Jeg skal inrømme det nå, selv om jeg ikke tror et ord som står i Bibelen synes jeg det er fint en gang i blandt å gå i kirken, jeg får en rolig følelse og tid til refleksjon.

Problemet oppstår først når det er snakk om "moral", et ganske løst begrep. Spørsmålet er ofte hvilken moral som er rett og da er det alltid en eller annen sau som trumfer gjennom at Norge er en kristen nasjon med statskirke og kors i flagget, altså skal den kristne moral følges.
(Når sant skal sies virker ikke denne kristne moralen noe bedre definert, noe som vises ganske godt i og med at statskirken ikke aner hva de selv synes om homofili.)

Jeg har kranglet med en del av disse sauene og har sett meg lei av all den idiotien som blir presentert som det eneste rette med forankring i kristen moral.

Jeg har sett mange forskjellige meningsmålinger som tar for seg folks forhold til kristendommen, og resultatene er sprikende. Et sted mellom 30% og 70% av befolkningen er personlig kristne.

Hvis vi tar utgangspunkt i at å slakte alle kristne ikke er rett måte avskaffe statskirken (altså at vi utelukker den måten den ble innført), hvordan skal vi gå frem for å kartlegge synspunktene og eventuelt fjerne statsreligionen?
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 03.Nov.2004
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 831
Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 06.Feb.2008 kl. 00:54
Dette var en offentlig debatt i fjor og endte vel med en masse fjas som gjør at alt vil bli som før. http://www.human.no har en del mer utfyllende om det.
IP IP Logget
the27thvoice
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 17.Apr.2007
Poster: 136
Sitat the27thvoice Svarbullet Publisert: 06.Feb.2008 kl. 02:11
Mye fornuftig der ja.
Noterer meg forresten at de ikke vil ha en folkeavstemning og begrunner dette med at det er for tilfeldig og at dess flere som vil ha statskirke, dess mer trenger vi å fjerne den.

Tanken er altså å prøve å endre dette politisk i stortinget. Siden det er grunlovstridig per i dag å ha mindre enn 50% av regjeringen kristne og jeg antar de fleste på stortinget har lyst til å sitte i regjering virker det usansynlig at 66% av stortingpolitikerene vil inrømme å ikke være store fans av en statskirke.
(Dersom de faktisk er imot, vel å merke. Jeg aner ikke hva de egentlig mener.)

Poenget er at dette i praksis ser ut til å være en blindgate. Reglene i dag gjør det til nært politisk selvmord å prøve å forandre reglene.

Hvis vi har utelukket vold, folkeavstemning og stortinget blir spørsmålet nok en gang:
Hvordan blir vi kvitt faenskapen? Og hvor mange av oss vil egentlig bli kvitt faenskapen?
IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 16.Apr.2007
Poster: 532
Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 06.Feb.2008 kl. 09:19
Publisert første gang av the27thvoice

Mye fornuftig der ja.
Noterer meg forresten at de ikke vil ha en folkeavstemning og begrunner dette med at det er for tilfeldig og at dess flere som vil ha statskirke, dess mer trenger vi å fjerne den.

Bare en liten kommentar til akkuratt den der...

Ett forbund som ønsker å få noe gjennom på trass av at det er mulig at de er ett mindre tall som ønsker det må jo kunne sies å være svært udemokratiske. Og dette er noe jeg kunne ventet meg av mormonerne eller jehovas vitner eller kirken den norske før jeg ventet meg det av humanetikerne, og jeg er skuffet.
Acta est fabula, plaudite!
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 03.Nov.2004
Poster: 831
Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 06.Feb.2008 kl. 10:15
Hvordan blir vi kvitt faenskapen?

Bit for bit, stein for stein.

Og hvor mange av oss vil egentlig bli kvitt faenskapen?

+-30 prosent tror på gud i Norge i dag. Man skulle jo da tro at ca 70 prosent ville synes det var helt greit om organisert religion pakket sammen og dro til ett vers i ett kapittel i en bok som omhandlet norges historie. Likevel får vi en elendig uttelling for å være i flertall.

Men alt håp er ikke ute; for kvinner fikk til slutt stemmerett, slavehandel ble forbudt, dødsstraff ble avskaffet, barnearbeid ble forbudt, særavgift på import av fiskestenger ble avskaffet, man sluttet å brenne hekser og så videre.

Roten til problemet med å avskaffe statskirken er vel kanskje at den er ett oppholdsrom for de likegyldige. Den er bare ikke en reell trussel. De mest rabbiate kristne finner du ikke der, de er medlemmer andre steder.
Hitler burned people like Anne Frank for being Jewish. For that, we call him evil.

God burns Anne Frank for being Jewish, forever. For that, theists call him "good"
IP IP Logget
AteistJavisst
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 12.Mai.2007
Poster: 133
Sitat AteistJavisst Svarbullet Publisert: 06.Feb.2008 kl. 16:05
Publisert første gang av Missing Link

Roten til problemet med å avskaffe statskirken er vel kanskje at den er ett oppholdsrom for de likegyldige. Den er bare ikke en reell trussel. De mest rabbiate kristne finner du ikke der, de er medlemmer andre steder.

Jeg har selv sluttet å bry meg med statskirken. Den er et prinsipielt problem, men rent praktisk er religionen i seg selv et mye større problem enn tomme kirker. De verste religiøse finner man da heller ikke i Statskirken som du sier men andre steder. Nettopp derfor bør man kanskje slutte å mase om Statskirken, for en avskaffing av den vil føre til høylydt vekst andre steder.

KRL, og reglene om at så og så mange av regjeringen må være medlemmer av Statskriken er mye større problemer.

IP IP Logget
AteistJavisst
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 12.Mai.2007
Poster: 133
Sitat AteistJavisst Svarbullet Publisert: 07.Feb.2008 kl. 13:46
Forresten, om noen har sett Charlie Wilson's War på kino, så var det en bra scene på slutten etter at Sovjet måtte trekke seg ut av Afghanistan der Gust forteller en Zen-historie til Wilson:

A boy is given a horse on his 14th birthday. Everyone in the village says, 'Oh how wonderful.' But a Zen master who lives in the village says, 'We shall see.' The boy falls off the horse and breaks his foot. Everyone in the village says, 'Oh how awful.' The Zen master says, 'We shall see.' The village is thrown into war and all the young men have to go to war. But, because of the broken foot, the boy stays behind. Everyone says, 'Oh, how wonderful.' The Zen master says, 'We shall see.'

Det han mente var at når den Sovjet var borte, så var det fritt fram for alle slags galninger i Afghanistan. Om Statskirken forsvinner, så vil antageligvis godt over halvparten av medlemmene ikke melde seg inn i noen annen kirke, men de andre som gjør det vil antageligvis komme til å bidra til å doble medlemstallet i psykokirkene. Når kristne begynner å masseutmelde seg fra statskirken slik det skjedde på Sunnmøre nå så er det fare på ferde.

Statskirken har i Norge vært en veldig kraftig, og kan man si god, symbolsak, men det er viktig å ikke å tro at sekularisering har med enkelte statlige institusjoner å gjøre. USA er jo langt mer sekulariserte enn oss på papiret, men desto mer religiøse i virkeligheten.

Fokuset bør være på KRL/RLE, diskriminerende regler og religionskritikk ellers. Å betale litt skatt for at folk flest skal få gifte seg, døpe unger og bli begravet ser jeg ikke helt problemet med. Det er religionen som er ondet, ikke institusjonen. Og av de religiøse variantene her til lands er statskirken den minst problematiske.

Redigert av AteistJavisst - 07.Feb.2008 kl. 13:46
IP IP Logget

Raskt svar (Quick Reply)
Navn:

Melding:
   Aktiver Forum Koder til å formatere meldinger
Uregistrerte brukere kan ikke ha linker i sine meldinger. Inneholder innlegget ditt webadresser vil det ikke bli lagret. For registrerte brukere er det ingen begrensning.
Unik Sikkerhetskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code Load New Code
Vennligst tast inn koden nøyaktig slik som på bildet.
Cookies må være tillatt i din nettleser.

Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum
Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum