Herregud.forum: Hvorfor er du kristen?
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Kristendommen
 Herregud.forum >Diskusjoner >Kristendommen
Meldingsikon Innlegg: Hvorfor er du kristen? Svar Nytt Innlegg
Side  av 3 Neste >>
Forfatter Melding
faefaok
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat faefaok Svarbullet Innlegg: Hvorfor er du kristen?
    Publisert: 18.Jan.2008 kl. 18:53
Hvorfor i all verden er dere kristne? Dere burde jo se at bibelen har så mange feil i seg, og i steden for å tolke det i hytt å pine, bare akseptere at dere tar feil? Det er absolutt INGENting som tilsier at "Gud" faktisk eksisterer, alt dere tror på er basert på en bok som er skrevet av mennesker for over 1500 år siden(er ikke helt sikker på året) Det er absolutt ingen logikk i kristendommen, og andre religioner for den saks skyld, og fordi enellerannen person som het Jesus for 2000 år siden, som lurte(var HELT sikkert noe illusjonstriks eller noe) et lite publikum et par ganger, sa at han var Guds sønn, og kom med budskaper til dere, betyr det ikke at det er sant. Husk at bibelen også var fortalt til mange generasjoner før den var skrevet ned, og ordtaket "En fjær blir til ti høns" forklarer det meste.
IP IP Logget
bob
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 14.Nov.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Online Status: Frakoblet
Poster: 199
Sitat bob Svarbullet Publisert: 20.Jan.2008 kl. 18:39
Publisert første gang av faefaok

Hvorfor i all verden er dere kristne? Dere burde jo se at bibelen har så mange feil i seg, og i steden for å tolke det i hytt å pine, bare akseptere at dere tar feil? Det er absolutt INGENting som tilsier at "Gud" faktisk eksisterer, alt dere tror på er basert på en bok som er skrevet av mennesker for over 1500 år siden(er ikke helt sikker på året) Det er absolutt ingen logikk i kristendommen, og andre religioner for den saks skyld, og fordi enellerannen person som het Jesus for 2000 år siden, som lurte(var HELT sikkert noe illusjonstriks eller noe) et lite publikum et par ganger, sa at han var Guds sønn, og kom med budskaper til dere, betyr det ikke at det er sant. Husk at bibelen også var fortalt til mange generasjoner før den var skrevet ned, og ordtaket "En fjær blir til ti høns" forklarer det meste.

gjesp...
- Lucifer, God's best product quality tester.
IP IP Logget
faefaok
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat faefaok Svarbullet Publisert: 21.Jan.2008 kl. 00:01
Ingen som har noe konstruktive svar nei? Akkurat det jeg tenkte meg.
IP IP Logget
the27thvoice
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 17.Apr.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 136
Sitat the27thvoice Svarbullet Publisert: 21.Jan.2008 kl. 00:33
Du ser kanskje ingenting som beviser Guds eksistens, jeg ser heller ingenting som motbeviser Guds eksistens.
Du burde forstå menneskers behov for å ha Gud i sine liv siden han er så viktig i ditt liv. Hvorfor ville du ellers komme hit for å diskutere Gud med oss?
At jeg velger å tro på Gud og hans sønn Jesus er vel ikke så mye rarere enn at du velger å tro at disse ikke finnes, det finnes ikke det spor av bevis i noen retninger, rent bortsett fra pirkete småfeil i bibelen (som du selv sier kan forklares med at bibelen ble muntlig nedfortalt gjennom mange generasjoner, detaljene er det første som dør på den måten).

Eventuelt bør du ta deg en bolle, roe deg ned og slå opp "satire" i nærmeste leksikon.
IP IP Logget
bob
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 14.Nov.2007
Poster: 199
Sitat bob Svarbullet Publisert: 21.Jan.2008 kl. 10:08
Lol...:-)

>Eventuelt bør du ta deg en bolle, roe deg ned og slå opp "satire" i nærmeste leksikon.<

I mitt Dyslexicon havnet jeg på Sitar..;-)

http://www.youtube.com/watch?v=Dl2ZL0f5sNw

Ikke verst dette fafok..eller hva?
- Lucifer, God's best product quality tester.
IP IP Logget
92andgje
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 22.Feb.2008
Poster: 0
Sitat 92andgje Svarbullet Publisert: 22.Feb.2008 kl. 16:28
Eg er Kristen fordi eg kjenner guds kraft i meg. Han trøster meg, og er med meg kvar dag. Sjølv om du kanskje ser på det som Bull Shitt.
Z: Ro deg ned!
IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 16.Apr.2007
Poster: 532
Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 22.Feb.2008 kl. 19:20
Publisert første gang av 92andgje

Eg er Kristen fordi eg kjenner guds kraft i meg. Han trøster meg, og er med meg kvar dag. Sjølv om du kanskje ser på det som Bull Shitt.

Hmm... Harry Potter trøster meg, eller jeg roer meg ned av å lese det og litt sånt... Derfor må han være sann...

Takk for hjelpen med å forstå verden =)
Acta est fabula, plaudite!
IP IP Logget
92andgje
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 22.Feb.2008
Poster: 0
Sitat 92andgje Svarbullet Publisert: 24.Feb.2008 kl. 20:04
Vil du at eg skal svare på det?
IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 16.Apr.2007
Poster: 532
Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 25.Feb.2008 kl. 16:17
neh...
Acta est fabula, plaudite!
IP IP Logget
Ola N
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Ola N Svarbullet Publisert: 27.Feb.2008 kl. 09:40
Les 1. og 2. bok av Adam og Eva, "The lost books of Eden".

Den er mer spennende enn Hærri Påttæ.
IP IP Logget
Reinart
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Reinart Svarbullet Publisert: 29.Feb.2008 kl. 22:28
Publisert første gang av z

Publisert første gang av 92andgje

jeg klarer ikke å roe meg ned. når det kommer sånne ekle homofile blir jeg bare så sint over at de håner Gud og alt det Jesus sa

Hvorfor i svarte faen har du noe imot homofile? Har ikke noe imot kristne eller noen annen form for religion, men fatter ikke hvorfor dere syns det er noe galt med homofile. Kan ikke mennesker få lov å være sammen med hvem de vil?

Greit nok, religion er døvt, men jeg respekterer det så lenge man lar vær å kalle andre folk for "ekle", "skittene" osv.
IP IP Logget
vd
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat vd Svarbullet Publisert: 01.Mar.2008 kl. 00:16
hei, jeg heter sara caroline. Jeg har serriøse problemer med å tro at denne siden er sann! Jeg kan klikke nå som helst nå, å jeg vil gjerne vite: HVORFOR I HELVETTE BLIR DET BARE LAGT UT BULL PÅ DENNE SIDEN SOM FLERE REAGERER PÅ ENN SER OPP PÅ? FUCK DERE! PUL DERE SELV I RUMPA Å SPIS DERES EGET OPPKAST!
IP IP Logget
the27thvoice
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 17.Apr.2007
Poster: 136
Sitat the27thvoice Svarbullet Publisert: 01.Mar.2008 kl. 01:26
Hei Reinart. Vi har noe imot homofile fordi Gud sa at en mann ikke skal ligge med en annen mann som han ville ligge med en kvinne (3. Mosebok 18:22), dette er Guds lov til isrealittene. Jesus sa så at verden skal gå under før det er greit å bryte (eller bytte ut) noen av disse lovene (Matteus 5:18). Dette betyr altså også at vi har noe imot både pølser og skalldyr, men ingen ser ut til å ville krangle om det.

Det handler om å lese hele bibelen, ikke kun de 20-30 passasjene prestene i den norske kirken liker å lese.

Sarah Caroline, du bør spørre norsklæreren din hva som er forskjell på "og" og "å".
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 03.Mar.2008
Poster: 79
Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 14:19
Jeg er en troende. På ordentlig.

Vil bare først nevne dette med gamle/nye testamentet.
Det er en sak som hele tiden kommer opp på dette forumet.
Bare sånn for å teste kunnskapen deres har jeg lyst til at noen skal forklare meg sammenhengen mellom gt og nt.
Med tanke på den gamle og den nye pakten. Hva ligger i dette.
At da mener jeg ikke på fjortis-sarkasme måten.
På en ordentlig måte.

Vi får se om noen her har nok innsikt til dette.
Hvis ikke skal jeg forklare det.

Redigert av Jona - 04.Mar.2008 kl. 14:31
IP IP Logget
Hjorthen
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 06.Jan.2007
Poster: 251
Sitat Hjorthen Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 16:00
Publisert første gang av Jona

Jeg er en troende. På ordentlig.

Vil bare først nevne dette med gamle/nye testamentet.
Det er en sak som hele tiden kommer opp på dette forumet.
Bare sånn for å teste kunnskapen deres har jeg lyst til at noen skal forklare meg sammenhengen mellom gt og nt.
Med tanke på den gamle og den nye pakten. Hva ligger i dette.
At da mener jeg ikke på fjortis-sarkasme måten.
På en ordentlig måte.

Vi får se om noen her har nok innsikt til dette.
Hvis ikke skal jeg forklare det.

1. Det er den samme guden.

2. I NT sier Jesus to ganger at ikke en tøddel av loven (Mosebøkene) skal fjernes. Dette betyr, såvidt jeg kan forstå, at ingen av lovene i GT ble opphevet av Jesus. Har ikke bibelsted i farten.

Godt nok? Eller tenkte du på noe annet?
"Det [helvete] handler om straff og dom – ild som brenner – og er ikke noe pleasant sted." - F.J. Sæle
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 16:58
Absolutt ikke godt nok.
Hva er betydningen av den nye pakten med tanke på Guds dom. Forskjellene på kårene i den gamle og nye.
Hva var det som gjorde at synd ble tilgitt i gt. Eller ble de i det hele tatt tilgitt.
Hvorfor straffet egentlig Gud med f.eks døden i den gamle pakten, men ikke i den nye.

Redigert av Jona - 04.Mar.2008 kl. 16:59
IP IP Logget
Og dette tror du på!
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Og dette tror du på! Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 19:30
Jona, du er blitt lurt.
Bibelen er menneskeverk. Vi er ikke skapt i guds bilde - vi har skapt gud i vårt bilde og tillagt ham menneskelige egenskaper. Glede og sinne, hevnlyst, raseri og kjærlighet. Ofre sin sønn! Jamen hører du ikke at dette er fullstendig absurd! En allmektig gud ville ikke hatt vansker med å kommunisere sin vilje til oss uten å bruke legender og skrifter som kan tolkes. Presteskap og kirker er unødvendig. Tror du en allmektig gud har behov for å bli tilbedt?
Det finnes ingen pakter - hverken ny eller gammel.
Det finnes heller ingen himmel eller helvete.
Etter døden går vi tilbake dit vi kom fra.
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 19:59
Uff. Nei, da må jeg nesten slutte å tro:)

Ikke lat som dette er et enkelt spørsmål!
Dette er det vanskeligste av alle spørsmål.

Sånne poster som du, og trådstarter, her leverer er faktisk litt interessante. De er et tydelig eksempel på et kunnskap-samfunn som går vekk ifra begrunnelse og argumentasjon.
Man påstår ting i hytt og gevær, også skal liksom dette reflektere sannhet.
Det jeg mener er at du påstår masse ting uten å begrunne noe av det. Med så mange poenger som du har i ditt innlegg, så snakker vi mange(!) a4 sider.
Men dette med kunnskap var litt off topic..

Venter spent på utleggingen om sammenhengen mellom gt og nt!

Redigert av Jona - 04.Mar.2008 kl. 20:06
IP IP Logget
Bevismannen
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Bevismannen Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 20:58
Publisert første gang av Jona

Uff. Nei, da må jeg nesten slutte å tro:)

Det er enklere sagt enn gjort det Jona. Det er også umulig å bestemme seg for å tro på noe som er utrolig

Ikke lat som dette er et enkelt spørsmål!
Dette er det vanskeligste av alle spørsmål.

For oss vantro hunder er det ikke et vanskelig spørsmål - det er ikke et spørsmål i det heletatt!

...... De er et tydelig eksempel på et kunnskap-samfunn som går vekk ifra begrunnelse og argumentasjon......

Er det kunnskapssamfunnet som går bort fra begrunnelse og dokumentasjon? Hmmmm - og jeg som mente det var de troende som gjorde det.

Det jeg mener er at du påstår masse ting uten å begrunne noe av det. Med så mange poenger som du har i ditt innlegg, så snakker vi mange(!) a4 sider.

Ja, du er inne på noe. Jeg burde kanskje ha skrevet en liten bibel jeg også. Du kan ikke forvente at jeg skal føre bevis for min (van)tro på 10 setninger når en bok på et kilo ikke beviser din tro.

Venter spent på utleggingen om sammenhengen mellom gt og nt!
Sammenhengen er at begge står i samme boka.

Ellers skal vi begge legge oss på minnet det som står i forklaringa til det åttende bud:
....men unnskylder ham (vår neste), taler vel om ham og tar alt i beste mening.
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 22:14
Du skriver opp det jeg sa som punkter. Også kommenterer du dem bare. Dette er en uvane som mange mennesker har på div forum.
Man skriver ikke helhetlige og sammenhengende innlegg.
Det er en billig og lett måte å kritisere et innlegg på. Selvfølgelig med prisen at innlegget blir lite selvstendig og ofte uten sammenheng.

Så det er litt vanskelig å svare siden det du sier skjærer til alle kanter. Sier du egentlig noe du selv mener?
At man kan bestemme seg for å tro på noe utrolig er hvertfall alt annet enn umulig. Å lande på månen, evolusjon o.l er begge utrolige ting nesten alle har bestemt seg for å tro på, eller ikke. Så din formulering rundt dette var feil etter min mening.

Dette med at bibelen ikke beviser min tro ++
Det som er viktig å slå fast med en gang er at ingen kan noen gang bevise at Gud finnes, eller ikke.
Hvis man mener evolusjonen f.eks er naturvitenskapelig bevist, så må man lese litt stoff om dette temaet.
Jeg sier IKKE at det er motbevist, men i naturvitenskap kommer alltid tvilen til gode. Og i evolusjonen er det nok enda mye tvil.

Og hvis synet på sammenhengen mellom gt og nt, er at de bare står i samme bok. Da er kunnskapsnivået så lavt her at det i seg selv er en satire at denne siden drives av religionskritikere.

Redigert av Jona - 04.Mar.2008 kl. 22:22
IP IP Logget
Bevismannen
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Bevismannen Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 23:04
Et innlegg på et diskusjonsforum skal være kortfattet. Ellers blir det ikke lest, og slett ikke forstått.
For oss vantro hunder er sammenhengen mellom GT og NT like interessant som sammenhengen mellom Asbjørnsen og Moes samlede eventyr - bind I og II

Jeg har ikke maktet å bestemme meg for å tro på en allmektig gud og hans sønn på grunnlag av gamle legender. Det virker for uTROlig.

Vedrørende kunnskapsnivået på de som driver siden skal ikke jeg uttale meg. Jeg er bare en debattant som slenger innom nå og da. Her tror jeg at du tror at jeg er en av gutta, men som vi vet - tro er ikke nok - viten er bedre.
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 23:21
Hvis du synes sammenhengen mellom GT og NT like interessant som sammenhengen mellom Asbjørnsen og Moes samlede eventyr - bind I og II.
Hvorfor skriver du et innlegg i en tråd som debatterer dette?

At du kaller det gamle legender er tynt og lite begrunnet.
Det gamle testamentet er en av de viktigste kildene til eldre historie. Historieforskere bruker gamle testamentet til blant annet å finne ut hvem som var keisere, konger o.l
Dette i seg selv tilbakeviser at gt er basert på legender.
Man kan på en måte si at hvis man tror på eldre historie, så tror man på mange måter mye av det som står i bibelen.

Viten er helt topp, men det meste i livet er basert på tro.
IP IP Logget
Evangelisten
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 06.Jun.2003
Poster: 179
Sitat Evangelisten Svarbullet Publisert: 05.Mar.2008 kl. 03:28

Har virkelig lyst til å delta i denne diskusjonen, men apatien har tatt over. Argumentene til Jona er omtrent så idiotiske og dårlige som man forventer fra de fleste kristne, men det er som jeg ikke har krefter til å skrive svar på dem.
Hva er denne nye apatien som suger på kreftene mine?

Jeg satt aa lurte paa om dette kanskje kunne kalles et Ad Hominem argument (noe z vistnok skal vaere veldig gla i), men saa kom jeg paa at det kan det jo ikke vaere, for slike argumenter er det jo bare kristne som kommer med.

http://www.merriam-webster.com/dictionary/Ad%20hominem

Who the "heck" was he?
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 05.Mar.2008 kl. 14:20

Publisert første gang av Evangelisten

Har virkelig lyst til å delta i denne diskusjonen, men apatien har tatt over. Argumentene til Jona er omtrent så idiotiske og dårlige som man forventer fra de fleste kristne, men det er som jeg ikke har krefter til å skrive svar på dem.
Hva er denne nye apatien som suger på kreftene mine?

Jeg satt aa lurte paa om dette kanskje kunne kalles et Ad Hominem argument (noe z vistnok skal vaere veldig gla i), men saa kom jeg paa at det kan det jo ikke vaere, for slike argumenter er det jo bare kristne som kommer med.

http://www.merriam-webster.com/dictionary/Ad%20hominem

Jeg tar ikke del diskusjonen og ingenting av det jeg skrev er rettet direkte mot personen, så nei. Du er ikke særlig fink til dette.

Vel, ingenting av det du skrev handlet om saken heller.
Det at du skriver at argumentene mine er så idiotiske og dårlige som man forventer av kristne. Dette er rett og slett, lavmål.
La argumentene dine tale for seg. Hvis du er apatisk og ikke har noe å si. Da vil du fremstå mye bedre og reflektert ved å la være å si noe.
IP IP Logget
Evangelisten
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 06.Jun.2003
Poster: 179
Sitat Evangelisten Svarbullet Publisert: 05.Mar.2008 kl. 19:00

Jeg tar ikke del diskusjonen og ingenting av det jeg skrev er rettet direkte mot personen, så nei. Du er ikke særlig fink til dette.

Hmm, jeg syntes du kritiserte Jona ved aa si at argumentene hans var idiotiske. Hjelp, jeg ser syner!
Who the "heck" was he?
IP IP Logget
Side  av 3 Neste >>
Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum
Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum